••• Objednávky z e-shopu vybavujeme priebežne ••• Obe predajne sú otvorené •••

Navrhovanie procesov údržby

Vladimír Stuchlý, Roman Poprocký, Miroslav Rakyta, Juraj Grenčík


 

Rok vydania:2017
Fakulta / útvar:SjF
Typ publikácie:Vysokoškolská učebnica
Väzba:Pevná
Počet strán:542

Materiálové číslo: 401488
ISBN: 978-80-554-1315-0
skladom5+

Cena: 40.00 EUR s 10% DPH

ks

     Súčasné trendy v prevádzke strojov a zariadení  (všeobecne zložitých technických zariadení), vo výrobnej a prevádzkovej praxi potvrdzujú rozvoj prevádzkových modelov koncepčne založených  na vysokom využívaní základných prostriedkov. Ich cieľom je efektívne zhodnotiť funkcie / parametre a výkonnosť týchto zariadení po celú dobu  technickej živostnosti. Pohotovosť a prevádzková disponibilita takýchto zariadení sa stáva kritickým faktorom úspešnosti a ekonomickej efektívnosti ich prevádzkovateľa. Paralelne s týmito požiadavkami na stroje a zariadenia pristupujú  aj vysoké požiadavky na kvalitu výkonu (produkcie), zvýšené požiadavky  na ekológiu  a bezpečnosť prevádzky, zvýšené požiadavky na plánovanie a realizáciu vlastnej prevádzky. Realizácia týchto trendov a zvýšených požiadaviek si vyžaduje predovšetkým udržať bezchybný technický stav (prevádzkovú spoľahlivosť) daných zariadení (komplexná starostlivosť) daných zariadení (komplexná starostlivosť o základné prostriedky, stroje a zariadenia) po celú dobu ich technickej živostnosti.

     Hlavným nástrojom pre realizáciu zmien obsahu  a intenzifikácie procesov údržby v súčasných, najmä automatizovaných  výrobných  a prevádzkových systémoch, je automatizácia činnosti údržby a automatizácia monitoringu technického stavu t systémov. Túto skutočnosť  potvrdzujú aj trendy vývoja údržby pre ďalšie obdobie (CRM - Reliability Centred Maintenance: TPM - Total Productivity Maintenace, RBI - Risk Based Inspection,...), ktoré sú založené na rôznych princípoch, napr.: automatizovanej údržby na báze technickej diagnostiky, nových systémoch riadenia údržby (fraktálna organizácia).  S nástupom automatizácie (počítačovej podpory) do všetkých inžinierskych procesov, v oblasti riadenia a realizácie údržby nastupuje trend automatizovaných  systémov riadenia údržby (CMMS - Computerizde Maintenance Management Systems, CAMMS EAM, ERP, PM,...), ktoré sú integrovanou súčasťou informačných systémov prevádzkovateľa takýchto zariadení.
    
    
Údržba rieši vždy šesť základných hamletovských otázok, ale najdôležitejšia vždy je:  KEDY? Kedy a v ktorom časovom okamihu, po akom (vhodne vyjadrenom) výkone  vykonať údržbový zásah, či vôbec nejaký zásah vykonať, či vykonať diagnostickú kontrolu, aká je spoľahlivosť objektov a ako vplýva na údržbu, dá sa využiť spoľahlivosť, resp.  bezporuchovosť objektov na riešenie úloh  údržby a mnoho ďalších? Hlavná pozornosť je venovaná  spoľahlivosti aposteriórnej  aj apriórnej  (riešeniu FMEA pomocou softwéru), výpočtom ukazovateľov bezporuchovosti pre teoretické modely, návrhu optimálnych intervalov do vykonania údržbového zásahu a aj údržbe orientovanej na spoľahlivosť (CRM).

     Táto vysokoškolská učebnica je určená pre poslucháčov študijného programu "Údržba dopravných  prostriedkov" v študijnom odbore 5.2.2.  "Údržba strojov a zariadení" na Strojníckej fakulte Žilinskej univerzity v Žiline, Katedre dopravnej a manipulačnej techniky a všetkým, ktorým záleží na zvyšovaní efektívnosti údržby v hľadaní odpovedí na už uvedené otázky.

     Poďakovanie patrí aj recenzentom prof. Jozefovi Hrubcovi, CSc. a Ing. Igorovi Reiprichovi, CSc., ktorí  cennými radami a pripomienkami prispeli ku sklavitneniu rukopisu.

     Poďakovanie patrí aj pracovníkom katedry dopravnej a manipulačnej technky za podpru a pomoc.

Obsah publikácie

Upozornenie: Pre tento tovar nie je možné zvoliť spôsob dopravy Osobný odber EDIS - blok HB

košík
0.00 EUR